Galerie Jaroslava Fragnera přibližuje osobnost a práci českého architekta Martina Roubíka (1949–2008), jehož život se z poloviny odehrál v Norsku. Výstava zároveň představuje současné profily ateliéru Snøhetta, nadace ROM a nakladatelství ARFO, které Martin Roubík v Oslu před více než dvaceti lety spoluzakládal.
pořadatelé/
Galerie Jaroslava Fragnera
Nadace české architektury
Velvyslanectví Norského království v České republice
Výstava se koná pod záštitou J. E. Jense Eikaase, velvyslance Norského království v České republice
kurátor/
Petr Pištěk
produkce/
Klára Pučerová
grafický design/
Studio Lacerta
spolupráce/
Karianne Pedersen/ Snohetta AS
Henrik der Minassian/ ROM for Kunst og Arkitektur
Jiří Havran/ ARFO
poděkování/
Regina Loukotová, Ellen Kobro, Vít Cimbura, Tomasz Kozlowski, Petra Nesvačilová, Marie Davidová
MARTIN ROUBÍK
Architekt Martin Roubík se narodil v Praze, kde od roku 1968 studoval na VŠUP. Po několika letech byl z politických důvodů zatčen, ze školy vyloučen a souzen. Poté emigroval do Norska.
Kromě práce architekta se v Oslu věnoval také uměleckým projektům a dalším aktivitám. Spolu s několika kolegy v roce 1987 založil a několik let také řídil nadaci ROM for arkitektur, zabývající se propagací architektury. Stejná skupina stojí také za vznikem ateliéru Snøhetta, kde český architekt deset let figuroval jako partner. Spolu s krajanem Jiřím Havranem rovněž založil fotografické studio – a později nakladatelství – ARFO.
V roce 1999 se Martin Roubík natrvalo vrátil do Prahy, kde provozoval architektonickou praxi s Reginou Loukotovou. Tým pod jejich vedením v roce 2003 získal čestné uznání ve finále mezinárodní soutěže na Velké egyptské muzeum.
SNØHETTA
Snøhetta je renomovaný norský architektonický ateliér, který proslul již krátce po svém vzniku v roce 1989 díky překvapivému vítězství ve velké mezinárodní soutěži na budovu nové Alexandrijské knihovny.
Již od svého vzniku se Snøhetta soustředí na spojení architektury a krajinářství. Architekti zabývající se krajinou a interiérem dnes tvoří celou čtvrtinu společnosti a přímo spolupracují s ostatními. Místo a kontext jsou vždy jedinečné a představují zásadní východisko každého návrhu. Snøhetta si rovněž zakládá na týmové práci a do celého návrhového procesu co možná největší měrou vstupují všichni zúčastnění – od klienta až po stavitele. Již ve fázi konceptu se zapojují i výtvarní umělci.
Dnes má Snøhetta v pobočkách v Oslu a New Yorku celkem více než stovku zaměstnanců, z velké části cizinců, a pracuje na zakázkách po celém světě. Kromě dvaceti let od svého založení mohl ateliér letos v květnu slavit také zisk Ceny Evropské unie za současnou architekturu – Mies van der Rohe Award 2009, jež byla udělena budově Norské národní opery a baletu v Oslu.
ROM
Nadace ROM for Kunst og Arkitektur (Prostor pro umění a architekturu) vznikla v roce 2005. Původní „Galleri ROM for arkitektur“, založená v druhé polovině osmdesátých let, a „Institutt for Romkunst“ byly sloučeny do jedné neziskové organizace, již v současnosti vede Henrik der Minassian. Její činnost je financována, kromě fondů, soukromých darů a sponzoringu, také přímo z norského státního rozpočtu. Od téhož roku sídlí galerie v centru Osla v bývalé tovární budově, která po konverzi poskytuje pro výstavní činnost a kancelářské zázemí jednoduchý prostor: celkem 260 m2 ve dvou podlažích. Pro větší instalace nebo malé stavby se využívá také galerijní dvůr.
Program galerie ROM zahrnuje výstavy, semináře, workshopy a přednášky; obecně se soustředí především na prolínání současného umění a architektury. Tomuto zaměření odpovídá i široké spektrum projektů i jejich měřítek – od jednoduché prostorové tvorby a analýzy přes výzkum krajiny a její role v umění a architektuře až po perspektivu těchto oborů v rámci současného urbanismu a globalizovaného světa.
ARFO
Současné nakladatelství ARFO založil Jiří Havran, přední norský fotograf architektury, pocházející z Československa, jako osobní firmu v roce 1996. Jméno původní společnosti zůstalo zachováno a byl k němu doplněn podtitul „forlag for arkitektur og kunst“ (nakladatelství architektury a umění). Později Jiří Havran pod stejnou značku začlenil i vlastní fotografickou praxi.
Většinu produkce tvoří knihy o památkách tradiční architektury, v ucelených edičních řadách. První z nich (1996–1998) přibližuje norská města a jejich historické části – Ålesund, Røros, Bergen, Trondheim, Arendal a Oslo. Ze stejného období však pochází také kniha o architektuře moderního kostela „St Hallvard kirke og kloster“, jejíž předmluvu napsal Christian Norberg-Schulz.
Druhou část produkce nakladatelství (2000–2008) představuje zejména série „Kirker i Norge“, (Kostely v Norsku), obsahující šest chronologicky řazených svazků, ale také např. historicko-umělecká kniha „En reise i Sameland“ (Cesta Laponskem).
V příštích letech se ARFO bude zaměřovat na dějiny umění v různých krajích Norska.