VEŘEJNÝ PROSTOR CZ/ krajina města | 31/10/17 - 24/11/17 |
ČT ART – UDÁLOSTI V KULTUŘE / rozhovor s Danem Mertou ČT24 / reportáž s Gabrielem Kurtisem z Galerie architektury Brno
DOPROVODNÝ PROGRAM: PŘEDNÁŠKY
15. 11. od 19:00 PAVEL KAROUS Historie kulturní politiky „Percent for Art“ místo konání: přízemí Galerie Jaroslava Fragnera, Betlémské náměstí 5a, Praha 1
Doprovázet architekturu a veřejný prostor našich měst výtvarným uměním je tradicí už od antických civilizací. Tato kulturní zvyklost byla vždy velmi významnou součástí života jeho obyvatel, neboť odpovídala na jejich náboženské – ideologické, estetické, reprezentativní, sociální a politické potřeby. Již v průběhu 19. století postupně odcházejí tradiční donátoři výtvarného umění v architektuře, jako byla dříve církev a šlechta, kterou nahrazuje sponzoři z řad buržoazie. V druhé polovině 20. století se v oligopolním kapitalismu vytrácí a v komunistických režimech zcela zaniká osvícený soukromý investor – národní kapitalista. Odumírající privátní sféru postupně nahrazoval v této funkci stát, který byl v 50. a 60. letech i v západní Evropě největším investorem. Vedení většiny evropských a severoamerických států po druhé světové válce, ve snaze posílit svůj kultivační a ideový vliv na své obyvatele, institucionalizovalo materiální podporu výtvarného umění ve veřejném prostoru. Jednou z velmi vlivných myšlenek na podporu současného umění v architektuře byla kulturní politika „Procento na umění“ (Percent for Art), která funguje ve většině zemí Západu dodnes.
22. 11. od 18:00 "Soukromé a veřejné: Architektura ve věku sociálních médií" místo konání: Svatováclavský sál Betlémské kaple, Betlémské náměstí 4, Praha 1 v angličtině, simultánní tlumočení zajištěno
Nástup sociálních médií byl možná nejdůležitější změnou v sociálním, kulturním a ekonomickém životě jednadvacátého století. Otevřel se nový prostor pro navrhování. Sociální média jsou totiž opravdu zásadním prostorem navrhování. Prostřednictvím mnoha platforem můžeme nejen komunikovat a spolupracovat se stále širšími skupinami lidí, ale také přetvářet sami sebe. Obrazy, videa, texty, emotikony, tvíty, memy, komentáře, posty a reposty jsou využívány, aby konstruovaly digitální osobnost. Před rokem 2000 sociální média neexistovala. Pak nastal ohromující exponenciální nárůst množství kanálů, uživatelů, spojení a rychlosti. Několik sekund se stalo prostorem pro navrhování. Je to naprostá proměna způsobu života, která má obrovské důsledky pro města. …
vstup zdarma, rezervace není nutná
K VÝSTAVĚ VYDÁN KATALOG VEŘEJNÝ PROSTOR CZ – KRAJINA MĚSTA 399,-
PROGRAM ZAHÁJENÍ 31. 10. 2017 18:00 | debata SDÍLENÉ UMĚNÍ: ANO, ČI NE?
hosté: Magdaléna Juříková (GHMP) Pavla Melková (IPR Praha) Zuzana Štefková (Artwall Gallery) Denisa Václavová (Proluka, 4+4 dny v pohybu) Ludvík Hlaváček (Centrum pro současné umění Praha) Pavel Karous (Vetřelci a volavky) Tomáš Knoflíček, Libor Novotný (Kukačka)
Svatováclavský sál Betlémské kaple, Betlémské náměstí 4, Praha 1
19:30 | performance LENKA KLODOVÁ JIŘÍ SURŮVKA ateliér tělového designu FAVU VUT v Brně – "Desprately trying to be fish" JIŘÍ PĚKNÝ – Thomas Bernhard o městech, úryvky z díla rakouského mága nenávisti (Mýcení, Staří mistři a další)
20:30 | koncert VÍTRHOLC
Výstava prezentující výběr 60 zajímavých realizací v oblasti veřejného prostoru od jednotlivých náměstí či parků až po rozsáhlé koncepty ovlivňující podobu nejen center měst představí od listopadu pražská Galerie Jaroslava Fragnera. Na projektu spolupracovaly Ústav dějin umění AV ČR, Galerie Jaroslava Fragnera a Galerie Architektury Brno a v současné době si ji mohou prohlédnout návštěvníci Galerie Architektury Brno. Výstavu doprovodí česko-anglická publikace s texty Petra Kratochvíla, Pavly Melkové, Dana Merty a Michaely Hečkové.
Veřejný prostor se v posledních letech dostává na přední místa diskuzí o architektuře. Již se nejedná jen o téma expertů, ale i široké veřejnosti a politiků. Pravidelná mezinárodní soutěž Evropská cena za městský veřejný prostor s následnou putovní výstavou vítězných realizací (organizuje ji CCCB v Barceloně a GJF uvedla v ČR již tři ročníky) ukazuje, že metropole jako Barcelona, Paříž, Kodaň, Lublaň, ale i řada menších evropských měst se věnuje péči o veřejné městské prostory a o jejich originální a přitom obyvatelné ztvárnění mimořádnou pozornost,“ komentuje situaci jeden z kurátorů Petr Kratochvíl. „V mnoha směrech lze tento pozitivní obrat shledat i v českých a moravských městech. I u nás můžeme evidovat snahy o vysvobození městských veřejných prostorů zpod nadvlády automobilové dopravy a jejich návrat širším sociálním a relaxačním funkcím. Mnohá – především historická – centra měst i venkovských sídel prošla v posledních dvou dekádách regenerací, jejíž součástí byla i kultivovaná úprava jejich hlavních náměstí a ulic. K zajímavým počinům je třeba přičíst i méně tradiční formy veřejných prostorů, prostor pro nové formy sportovních aktivit, za pozornost ale stojí i různé umělecké nebo občanské aktivity, které jsou sice jen dočasné povahy, ale mohou působit.“
SITE SPECIFIC INSTALACE NA DVORNÍM TRAKTU BETLÉMSKÉ KAPLE
PAVEL KAROUS Predátoři a plameňáci Dílo pracuje vědomě s plameňákem jako symbolem kýče v americký společnosti a "predátora" jako intervence ve veřejném prostoru. Název i dílo je reminiscencí projektu Vetřelci a volavky. Dílo je vyrobeno s ocelového plechu a epoxidu a je přestříkáno výraznými nepatřičnými luminiscentními barvami. Socha vodního ptáka ve fontáně je symbolem indiferentních výtvarných realizací v rámci státních zakázek (libreto Fauna a flóra) - dílo je tedy ironické a otevírá otázku, jak by mělo ve 21. století vypadat státní umění ve veřejném prostoru nebo v rámci architektury.
PETR KRATOCHVÍL Červený koberec Plocha tohoto červeného koberce přibližně odpovídá velikosti jedné ze dvou ramp (cca 25 x 4 m), které mají být vykopány v dolní části Václavského náměstí k plánovaným podzemním garážím.
GOJO :( Musíme to opravit Aby se jakýkoli prostor, i ten veřejný, mohl stát prostorem mimořádným, musí se nejdříve nutně a nevybíravě stát prostorem nepoužitelným. Stavba je přesně takovým místem. Cíleně zamezuje užívání s pozitivní vidinou, že na jeho konci bude pravým opakem.
kurátoři/ Petr Kratochvíl Dan Merta Gabriel Kurtis
|